tisdag 4 oktober 2011

Premiärjakt med blandat resultat


Då har vi haft jaktpremiär för rådjursjakten i helgen, först på lördag i mitt jaktlag i Ginkalunda. Vi träffades klockan sju för den sedvanliga kaffekoppen. Alla var lite hissiga och spända inför årets rådjursjakt och några av oss hade inte träffats på länge. Diskussionen gick hög om hur rådjurstillgången är och vi har nog konstaterat att vi har rätt ont om djur. Vi berörde också den stundande älgjakten nästa måndag. Vi har sett mycket älgspår och även lite älg i markerna, så det verkar nästan vara mer älg än rådjur!?


Vi släppte min Skorpan, en petit basset griffon vendeen och Peders tax. Det är Peders tax på bilden här i jägarmundering och pejl. Min egen tax Hampus var på jakt med sin gamle husse Danne, på andra marker. Jag fick Hampus av Danne för 3 år sedan och Hampus jagar gärna med sin gamle husse också. Han hade för övrigt haft ett fint drev på 1 1/2 timme men sedan blev han trött. Konditionen nu i början av säsongen är ju inte den bästa.

Premiären blev väl sådär jaktmässigt, Peders tax fick upp en hare och kopplades. Och min "kära" Skorpan hade till en början svårt att hitta några djur, men fick till sist något i näsan. Precis som förra året är dessvärre söket undermåligt och hon körde med ett klingande skall bara några hundra meter innan hon gav upp. Det verkar som hennes självförtroende inte är på topp, i år heller. Hon hittar djur men kör dom i några minuter för att sedan rusa tillbaks till husse. Suck, det är tufft. Försöker stärka henne och väntar alltid kvar vid upptagsplatsen. Mina vänner tröstar mig med att bassets som Skorpan är sena i utvecklingen och att det ”kommer snart”, men jag börjar misströsta. Men men, vi får hålla i denna säsongen och se vad det månde bliva av henne.


Efter några timmar hamnade vi vid vår jaktstuga, grillade korv, drack kaffe och njöt av livet. Det var ju milt som på en sommardag, det kan också göra att det är lite mer svårjagat än vanligt.

Sedan släppte Peder sin andra, lite äldre tax som fick fick upp en bock efter en stund. Tyvärr såg bocken jägarna så den drog rakt ut ur såten som en spårvagn. Efter tjugo minuter släppte taxen drevet och kom tillbaka.



På söndag var vi hemmavid och jagade vid Ekelund, en liten mark med mycket djur, både rådjur och numera även älg. Små såtar, snabba ryck och en social jakt med mycket pauser och kaffe. Hampus släpptes och samtidigt släppte vi Hasses drever i en annan såte. Efter bara fem minuter fick Hampus vittring och började skalla: det gick först ner mot vägen där två passskyttar stod. Men Hampus vände rätt snart, fick bättre koll och strax därefter var drevet i gång. Det gick fint och jag tror alla passskyttar hörde honom. Efter en stund gick drevet mot mig men jag hade flyttat mig en 70-80 m så djuret gick precis där jag hade stått först! Typiskt! Men efter ytterligare en 5 minuter sköt en annan Magnus en liten fjolårsbock för Hampus. Kul för både hund och jägare och allt gick bra!


Första premiärrådjuret var nerlagt och nu stundade det lite fika och nya planer smiddes. Denna gång släppte vi Hasses drever igen. (Som för övrigt följt med Hampus drev utan att hinna upp innan Magnus fällde djuret.) Nu släppte även Hasse och Mikael sin Zinko, en gammal basset artisien norman-hanne. Drevern fick upp men tyvärr hörde jag aldrig drevet, det buktade fint utom hörhåll för mig. Men jag hade en annan trevlig skogsupplevelse: jag satt i säkert 20 minuter och såg 4 älgar: ko med dubbelkalv och en fyrtaggars tjur, på 70-80 meters håll! Det var härligt att följa dem så nära men det var drygt en vecka fel, annars hade jag varit mitt i hetluften!


Nåväl, efter cirka en halvtimma fick Jan skjuta ett litet smaldjur för drevern och det var då 100 meter i från den plats där Magnus hade lyckan att fälla sitt rådjur för taxen! Detta avslutade en härlig och spännande premiärjakt vid Ekelund och nu ser fram emot nya spännande jakter tillsammans.

PS. Här är ett Jägar öl från Estland, som jag provade på fredags kvällen innan premiären. En mustig mörk öl som avnjöts i jägarstopet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar